محل لوگو
  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید

ایران سومین تولیدکننده صنایع دستی و سی و نهمین صادرکننده جهان


مصاحبه پژوهشی:

ایران سومین تولیدکننده صنایع دستی و سی و نهمین صادرکننده جهان

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمار ۷ ماهه صادرات صنایع دستی سال 96 نشان داد که صادرات صنایع دستی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۶ درصد رشد داشته است.

 

ایران سومین تولیدکننده صنایع دستی و سی و نهمین صادرکننده جهانچکیده مصاحبه پژوهشی:

  • ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی در جهان است.
  • به پیشنهاد معاونت صنایع‌دستی ایران، این کشور برای میزبانی از برگزاری داوری مهر اصالت صنایع دستی برای سال 2018 انتخاب شده است.
  • براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمار ۷ ماهه صادرات صنایع دستی سال 96 نشان داد که صادرات صنایع دستی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۶ درصد رشد داشته است.

پژوهش خبری صدا وسیما:صنایع دستی یکی از مهم­ترین و اصلی‌ترین محمل‌هایی است که بشر توسط آن، مبانی فرهنگی و تمدنی خود را ثبت و منتقل می‌کند. اهمیت صنایع دستی به اندازه‌ای است که دهم ماه جون (Jun) به مناسبت تشکیل شورای جهانی صنایع دستی گرامی داشته می‌شود که در ایران، این روز با بیستم خرداد ماه مصادف است.

جالب اینکه اقتصاددانان امروز، آیندۀ اقتصاد جهان را وابسته به هنر و صنایع دستی می‌دانند و معتقدند حجم عظیمی از مبادلات تجاری و بازرگانی بازارهای آیندۀ جهان در تسخیر صنایع دستی و هنرهای سنتی خواهد بود.

اهمیت این صنعت هم در کشور ما از آنجایی بیشتر می ­شود که باید اذعان داشت که ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی در جهان است[1] و این صنعت مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است و با توجه به اینکه صفر تا 100 آن در داخل مرز تولید می­شود، جزء معدود کالاهایی است که چنانچه راه­ های ارتباطی با سایر کشورها با لغو برجام و تشدید تحریم­ ها بسته شود؛ با توجه به اینکه مواد اولیه و دانش و مهارت آن در داخل کشور است، مشکلی در این صنعت رخ نخواهد افتاد.

پژوهش خبری در گفتگو با آقای کلانتری، مسئول بازرگانی صنایع دستی کشور این موضوع را مورد برررسی واکاوی قرار داده است .

تاریخچه مهر اصالت و مرغوبیت[3] صنایع دستی

صنایع دستی و نشان اصالت یونسکو مهر اصالت صنایع دستی از سال 2000 با همکاری سازمان تربیتی علمی فرهنگی ملل متحد ( یونسکو) و انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی پایه گذاری شد و یونسکو در سال 2014 اجرای این مراسم و داوری‌ها را به شورای جهانی صنایع‌دستی واگذارکرد.جمهوری اسلامی ایران از سال 2007 در این طرح شرکت کرد. در حال حاضر 30 کشور آسیایی در برنامه نشان برتری یونسکو عضویت دارند. این سازمان به‌علت کثرت تعداد آثاری که متقاضی دریافت مهر اصالت هستند، کشورهای مختلف را منطقه ­بندی کرده است. ایران در منطقه ­بندی یونسکو به همراه کشورهای افغانستان،‌ قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در دسته کشورهای آسیای مرکزی قرار می­گیرد.

از نظر تعداد نشان اعطا شده اصالت یونسکو به یک کشور، جمهوری اسلامی ایران در مقام اول قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران اولین بار در سال 2007 میلادی در اجلاس مهر اصالت یونسکو منطقه آسیای مرکزی شرکت کرد و از میان 19 اثر ارائه شده ،6 اثر مهر اصالت دریافت کرد، در این سال، برنامه داوری مهر اصالت در شهر دوشنبه کشور تاجیکستان برگزار گردید. در این دوره قرقیزستان 16 اثر، ازبکستان 11 اثر، قزاقستان 2 اثر و تاجیکستان 2 اثر مهر اصالت صنایع دستی دریافت نمودند. در سال 2008 از میان 60 اثر برنده مهر اصالت در منطقه آسیای میانه غربی ايران، 45 مهر اصالت را به آثار خود اختصاص داد و به عنوان اولین کشور رکورددار دریافت این نشان از سازمان یونسکو شد. در سال2010 به دلیل حجم بالای متقاضیان و تعدد آثار شرکت کننده، داوران بین ­المللی به ریاست سرکار خانم جونکو تانیگوچی مجدداً در ایران حضور یافتند و در این دوره نیز صنعتگران و هنرمندان ایرانی توانستند 65 اثر را به تأیید داوران محترم یونسکو برسانند. در نوامبر سال 2012 برابر با 30-24 آبان­ماه 1391 از 335 آثار منتخب ایران موفق به دریافت 147 اثر نشان یونسکو شد.

در سال 2014 دو اثر و در آخرین دور برگزاری به میزبانی کویت در سال 2016 میلادی از 14 اثر معرفی شده، 8 عنوان مهر اصالت یونسکو دریافت کردند.

البته ناگفته نماند که در سال 2014 میلادی پروژه مهر اصالت از سازمان یونسکو به شورای جهانی صنایع دستی WCC منتقل گردید و مقرر شد برنامه مذکور هر دوسال یک­بار از سوی شورای جهانی صنایع دستی ادامه یابد که در سال­ 2014 میلادی برابر با 1393 برنامه داوری مهر اصالت به طور آزمایشی از سوی شورای جهانی صنایع دستی برگزار گردید و سه اثر منتخب نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی از ایران به برنامه داوری بین المللی مهر اصالت در شهر جاکارتا پایتخت کشور اندونزی ارسال گردید و به گزارش سرکار خانم غادا حیجاوی، رئیس محترم شورای جهانی صنایع دستی در آسیا- اقیانوسیه از 7 اثر انتخاب شده در غرب آسیا (افغانستان، بحرین، ایران، عراق، جوردن، کویت، لبنان، عمان، فلسطین، قطر، سوریه و عربستان سعودی) دو اثر از هنرمندان ایران خانم افسانه مدیر امانی و آقای بهزاد اژدری موفق به اخذ گواهی بین ­المللی مرغوبیت صنایع دستی از شورای جهانی صنایع دستی شد.

در مجموع جمهوری اسلامی ایران تا کنون 273 نشان یونسکو دریافت نموده است که از آن میان می­توان به سراجی سنتی، نساجی سنتی، مس­گری، گلیم، گلابتون سازی، عبابافی، حوله بافی، کلاه نمدی، سفالگری، دولچه دوزی، قلمکاری و پارچه‌بافی اشاره کرد. از ۴۶۰ رشته صنایع‌دستی جهان، ۳70 رشته در ایران وجود دارد[4].

ایران میزبان مراسم داوری مهر اصالت سال ۲۰۱۸[5]

به پیشنهاد معاونت صنایع‌دستی ایران، این کشور برای میزبانی از برگزاری داوری مهر اصالت برای سال 2018 انتخاب شده است.

این برنامه هر دو سال یک‌بار به‌میزبانی کشورهای مختلف انجام می‌شود و در سال ۲۰۱۶ کویت میزبان این رویداد بود و 8 اثر از ایران موفق به دریافت مهر اصالت شد.

رتبه اول صادرات غیرنفتی در سال 96 به صنایع دستی اختصاص یافت

به گفته پویا محمودیان، مدیر دفتر صادرات صنایع دستی؛ هم‌اینک بیشترین میزان رشد در سبد صادرات کالاهای غیرنفتی کشور به صنایع‌دستی اختصاص دارد.

در طول چهار سال گذشته نهضتی در راستای توسعه و ترویج و صادرات صنایع‌دستی ایجاد شده است به گونه‌ای که هم‌اینک صادرات صنایع‌دستی کشورمان با ۱۱۱درصد رشد به نسبت زمان مشابه خود در سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ از مرز ۲۵۰‌میلیون دلار در سال 95 است.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمار ۷ ماهه صادرات صنایع دستی سال 96 نشان داد که صادرات صنایع دستی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۶ درصد رشد[6] داشته است. البته این آمار به‌جز فرش، زیورآلات و صادرات چمدانی است. به عبارت دیگر میزان صادرات صنایع دستی به غیر از زیورآلات سنتی و صادرات چمدانی در سال 96، در حدود 240 میلیون دلار صادرات از مبادی رسمی داشتیم و در حدود 250 میلیون دلار نیز صادرات چمدانی است که در آمارهای گمرک ثبت نمی‌شود. یعنی بالغ بر 500 میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته­ ایم که عدد قابل توجهی است. این آمار نقش مهم گردشگری و صنایع دستی را در کشور نشان می‌دهد که هم می‌تواند به اقتصاد و تولید کشور کمک کنند و هم می­تواند موضوعات اجتماعی ما را سر و سامان دهد یعنی شاهد عدالت اجتماعی و توزیع یکنواخت ثروت در کشور باشیم.

پرسودترین کالاهای صادراتی در سال 96

در سال 96 پرسودترین کالاهای صادراتی ایران شامل خشکبار، خرما، عسل، سنگ‌های تزیینی، مواد معدنی، صنایع دستی و محصولات شیمیایی بوده است که در این میان قیمت یک تن از صنایع دستی مرصع از فلزات گران بها 6 میلیون و 100 هزار دلار در سال گذشته بوده است که جز گران‌ترین کالاهای صادراتی ایران محسوب می­ شوند[7]. اکنون بیشترین میزان رشد در سبد صادرات کالاهای غیرنفتی کشور در کنار خشکبار، محصولات کشاوری و لبنی به صنایع‌دستی اختصاص دارد که در این میان صنایع‌دستی اصفهان با ۳۳۴درصد رشد، بیشترین میزان صادرات در این حوزه را به خود اختصاص داده است.[8]

انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

از کجا صنایع دستی بخریم؟


هفته نامه‌ی شنبه را می‌توان پرطرفدارترین نشریه استارتاپی کشور نامید. «شنبه» یکی از حامیان استارتاپ های نوپاست که در چند سال اخیر توانسته کسب و کارهای نو را در بین فعالین این حوزه معرفی کند. شاید از خودتان بپرسید که معرفی استارتاپ ها میان جامعه استارتاپی چه فایده‌ای دارد؟ اتفاقاً شبکه سازی بین فعالین این مجموعه یکی از اصلی‌ترین نیازهاست. با شبکه سازی و تیم سازی امکان توسعه کسب و کار بیشتر می‌شود که تا این بحران اقتصادی که سایت‌هایی همچون بامیلو درگیرش هستند، آسیب کمتری به استارتاپ های نو مثل گیلیمو وارد کند. برمی‌گردیم به معرفی استارتاپمون در هفته نامه‌ی شنبه:

گیلیمو به سلیقه مشتری گلیم می‌بافد

آشنایی با استارتاپ چند جوان روستای میناباد

با توجه به اینکه بعد از فرش، پرفروش‌ترین صنایع دستی گلیم است، ما در گیلیمو تلاش کردیم بازاری آنلاین برای صنایع دستی و هنری منطقه ایجاد کنیم. با طراحی‌های جدیدتر و خلاقیت و نوآوری، کاربردهای گلیم را بیشتر کنیم؛ از جاکلیدی و زیرلیوانی تا گلیم‌های بزرگ با طرح‌های جدید و مدرن.

استارتاپ گیلیمو به نشانی gilimo.com‌ توسط چند‌تن از جوانان روستای مینابادِ بخش عنبران از شهرستان نمینِ استان اردبیل راه‌اندازی شده ‌‌و کارن آهنگری به همراه سایه شفق، پریسا شفق و حسین واثق آن را بنیانگذاری کرده‌اند.

کارن مدیر اجرایی تیم و متولد ۷۰ است. او در رشته مهندسی مدیریت پروژه در دانشگاه پیام نور اردبیل تحصیل کرده است. سایه مدیر محتوا و پشتیبانی سایت است و کارشناسی نرم‌افزار دارد و پریسا نیز مدیر محصول و دانشجوی کارشناسی نقاشی است.

حسین واثق هم دکترای ژنتیک دارد و به عنوان مشاور کسب‌و‌کار با تیم همکاری می‌کند. کارن می‌گوید تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ مشغول خدمت سربازی بوده و از همان دوران ‌دنبال راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار بودند و هیچ‌یک از اعضای تیم علاقه‌ای نداشتند که در جایی استخدام شوند.

  • ایده چطور شکل گرفت و چه شد که تصمیم گرفتید این استارتاپ را راه‌اندازی کنید؟

ما در منطقه‌ای محروم به دنیا آمدیم و زندگی می‌کنیم. روستای میناباد و شهر عنبران هم‌مرز با جمهوری آذربایجان است و بیشتر خانواده‌های ساکن در این منطقه برای امرار معاش گلیم می‌بافند مثل خانواده‌های تیم خودمان. شهر عنبران هم به همین واسطه در حال ثبت به عنوان شهر جهانی گلیم است.

اما چیزی که باعث شد این ایده شکل بگیرد، مشکل بازار و سود کمی بود که به بافنده‌هایی که اکثرا خانم و سرپرست خانواده هستند، می‌رسید. پدر من کارگر و بیشتر سال را هزاران کیلومتر دورتر از ما در شهرهای جنوبی کشور است.

 

مادرم هم از وقتی به دنیا آمدم، درحال گلیم‌بافی دیدم تا همین اواخر که به خاطر سختی کار دیگر کمتر می‌تواند گلیم ببافد. اما بعد از ۳۰ سال این کار هیچ درآمد ثابت و پایداری برایش نداشته است. علاوه بر مادرم، خیلی از بانوان منطقه هستند که باوجود سختی و سود کم این کار، به خاطر اوضاع اقتصادی چاره‌ای ندارند و متاسفانه سود اصلی را واسطه‌ها و عمده‌فروش‌ها می‌برند.

این شرایط تلنگری بود تا بعد از خدمت سربازی با دوستانم که تخصص‌های مختلفی دارند، تلاش کنیم تا درآمد مردم منطقه را با ایجاد بازار و کارهای دیگر بیشتر کنیم.

  • در مورد گیلیمو بیشتر توضیح دهید چه خدماتی در آن ارائه می‌دهید؟

با توجه به اینکه بعد از فرش، پرفروش‌ترین صنایع دستی گلیم است، ما در گیلیمو تلاش کردیم بازاری آنلاین برای صنایع دستی و هنری منطقه ایجاد کنیم. با طراحی‌های جدیدتر و خلاقیت و نوآوری، کاربردهای گلیم را بیشتر کنیم؛ از جاکلیدی و زیرلیوانی تا گلیم‌های بزرگ با طرح‌های جدید و مدرن.

اینم بهتره بخونید: گیلیمو در روزنامه ها و نشریات

البته در کنار اینها در حال احیای طرح‌های سنتی هم هستیم. علاوه بر اینکه فروشگاه اینترنتی گیلیمو به صورت پلتفرم عمل می‌کند و محصولات سایر بافنده‌ها در آن عرضه می‌شود، ما خودمان هم به تولید محصول می‌پردازیم و محصولات جدید صنایع‌دستی به‌خصوص گلیم را ارائه می‌دهیم.

ما از صفر تا ۱۰۰ طراحی، تولید و فروش محصول در کنار بافنده‌ها و خریداران هستیم و کمک می‌کنیم که هر دو طرف از فروش و خرید به خوبی راضی باشند. ما برای بافنده‌ها طراحی محصول، آموزش، عکاسی، تولید محتوا متن، ویدئو و پادکست، تبلیغات، بازاریابی، فروش، بسته‌بندی و ارسال را انجام می‌دهیم.

  • کاربران چطور می‌توانند از خدمات استفاده کنند؟

امکان ثبت سفارش دلخواه و شخصی‌سازی محصول از طریق پلتفرم وب برای کاربران وجود دارد. کاربران می‌توانند علاوه بر بررسی و مشاهده محصولات موجود، محصول دلخواه خود را با سلیقه‌ای که دارند، سفارش بدهند و تیم ما با همکاری بافنده‌ها این سفارش را برایشان آماده و ارسال می‌کند.

متوسط زمان آماده‌سازی بستگی به نوع طرح و نقش، مواد اولیه و تراکم بافت اندازه دارد. مشتری تمام موارد را به سلیقه ‌خود انتخاب می‌کند و ما زمان آماده‌سازی و هزینه را اعلام می‌کنیم.

بعد در صورت تایید پرداخت انجام می‌شود و سفارش برای بافت ارسال می‌شود. در حین بافت هم مشتری از روند پیشرفت کار هم با پیامک و هم از طریق شبکه‌های اجتماعی مطلع می‌شود.

  • از زمانی که لانچ کردید، چه تعداد کاربر از خدمات‌تان استفاده کردند؟

تا به امروز تعداد کاربرانی که خرید اینترنتی انجام دادند، حدود ۱۲۰ نفر بوده‌اند که در کنار آن کاربرهایی که از خدمات طراحی و سفارش استفاده کردند، حدود ۳۰ نفر می‌شوند.

  • شیوه درآمدزایی خود را در گیلیمو چطور تعریف کردید؟

  •  

پلن درآمدی گیلیمو از پورسانت فروش محصولات بافنده‌ها با درصد کم، خدمات طراحی اختصاصی برای مشتری و تولید محصولات جدید و فروش است.

  • از وقتی که لانچ کردید، توانستید فروشی داشته باشید؟

با توجه به اینکه ما حدود ۴ ماه است که از سایت و محصولات خود رونمایی کردیم، بیشتر سعی کردیم روی نیازهای مشتری‌ها و تولید محتوا و برندینگ کار کنیم ولی با توجه به بازار صنایع‌دستی که قبل از گیلیمو هم وجود داشت و با ورود گیلیمو دسترسی به محصولات گلیمی راحت‌تر شده، حدود ۱۰ میلیون تومان فروش محصول داشتیم، ولی با این وجود در حال تلاش برای توسعه زیرساخت‌ها هستیم.

گیلیمو توانسته به عنوان استارتاپ برگزیده در بخش کالای فرهنگی جایزه فیروزه وزارت فرهنگ و ارشاد، استارتاپ برگزیده کارآفرینی اجتماعی وزارت کشور و… شناخته شود

  • برای معرفی و اینکه بیشتر شناخته شوید، چه کارهایی را انجام دادید؟

برای معرفی و تبلیغ بیشتر از بستر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام استفاده کردیم و در کنار اینها با شرکت در رویدادها تلاش کردیم تا گیلیمو را معرفی کنیم. گیلیمو در این مدتی که شروع به فعالیت کرده، توانسته به عنوان استارتاپ برگزیده در بخش کالای فرهنگی جایزه فیروزه وزارت فرهنگ و ارشاد، استارتاپ برگزیده کارآفرینی اجتماعی وزارت کشور، برگزیده رویداد ملی ایده پارک همدان در گردشگری و صنایع‌دستی و استارتاپ برتر پارک علم و فناوری استان اردبیل را شناخته شود و به همین واسطه گیلیمو چندین‌بار در رسانه‌ها معرفی شده است.

  • مهم‌ترین چالش از وقتی که کار را شروع کردید، چه چیزی بوده است؟

خوشبختانه یا متاسفانه تقریبا همزمان با شروع کار ما اوضاع اقتصادی تغییر کرده بود. افزایش چندبرابری قیمت مواد اولیه بافت، تولید و دستمزد، افزایش هزینه‌های بسته‌بندی و اصلی‌ترین اینها کاهش قدرت خرید مردم چالش‌هایی است که داریم و مطمئنا خواهد بود.

اینم بهتره بخونید: گیلیمو، برترین استارتاپ پارک علم و فناوری اردبیل

در کنار این چالش‌ها رقبای خوبی را در این حوزه داریم. رقیب اصلی خود را چونک می‌دانیم و البته این فضای رقابتی را دوست داریم چرا‌که باعث انگیزه و انرژی ما در نتیجه تلاش بی‌شمارمان شود‌ و قصد داریم تا سال آینده منطقه شمال غرب کشور و بعدها بیشتر صنایع دستی و هنری ایران را در مارکت گیلیمو عرضه می‌کنیم.

  • با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟

شاید تعجب‌برانگیز باشد ولی اولین پول نقدی که برای شروع ایده گیلیمو هزینه شد، حقوق آخرین ماه سربازی من بود که صرف خرید ‌هاست و ثبت دامنه شد؛ یعنی تقریبا با هیچ شروع کردیم و در ادامه ۵میلیون تومان را هم توانستیم تامین کنیم.

اما بیشتر از ۱۰برابر این سرمایه مادی، تیم عالی گیلیمو که با علاقه‌ خیلی زیاد در این مسیر انرژی و وقت گذاشته در این چندماه و این برای ما خیلی ارزشمند است که بیشتر از ۶ماه صبح تا شب کار کردیم تا توانستیم به این مرحله برسیم.

۵میلیون هم حمایت از پارک علم و فناوری اردبیل دریافت کردیم و الان در پایان دوره ‌پیش رشد و بذری خودمان دنبال سرمایه‌گذار هستیم تا بتوانیم فاز دوم کارمان را در گیلیمو شروع کنیم.

 

ممنونیم از تیم نشریه شنبه که حامی استارتاپ های شهرستانی هستند. اطلاع رسانی کسب و کارهای شهرستانی تاثیر زیادی در برندینگ و تبلیغاتش دارد. این اتفاق زمانی که گیلیمو در رویدادهای مختلف توانست رتبه کسب کند، را تجربه کردیم. نیاز اصلی استارتاپ ها در این سال ها معرفی و تبلیغات و تبلیغات بوده که باعث بوجود آمدن بار سنگین هزینه های زیاد می شود. این بار سنگین را رسانه های استارتاپی مثل شنبه می توانند کمتر و کمتر کنند و در کنار ما استارتاپی ها هم باید از رسانه های خودی بیشتر حمایت کنیم. به امید توسعه کسب و کارهای نو و شهرستانی.

 


تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما