محل لوگو

از کجا صنایع دستی بخریم؟


هفته نامه‌ی شنبه را می‌توان پرطرفدارترین نشریه استارتاپی کشور نامید. «شنبه» یکی از حامیان استارتاپ های نوپاست که در چند سال اخیر توانسته کسب و کارهای نو را در بین فعالین این حوزه معرفی کند. شاید از خودتان بپرسید که معرفی استارتاپ ها میان جامعه استارتاپی چه فایده‌ای دارد؟ اتفاقاً شبکه سازی بین فعالین این مجموعه یکی از اصلی‌ترین نیازهاست. با شبکه سازی و تیم سازی امکان توسعه کسب و کار بیشتر می‌شود که تا این بحران اقتصادی که سایت‌هایی همچون بامیلو درگیرش هستند، آسیب کمتری به استارتاپ های نو مثل گیلیمو وارد کند. برمی‌گردیم به معرفی استارتاپمون در هفته نامه‌ی شنبه:

گیلیمو به سلیقه مشتری گلیم می‌بافد

آشنایی با استارتاپ چند جوان روستای میناباد

با توجه به اینکه بعد از فرش، پرفروش‌ترین صنایع دستی گلیم است، ما در گیلیمو تلاش کردیم بازاری آنلاین برای صنایع دستی و هنری منطقه ایجاد کنیم. با طراحی‌های جدیدتر و خلاقیت و نوآوری، کاربردهای گلیم را بیشتر کنیم؛ از جاکلیدی و زیرلیوانی تا گلیم‌های بزرگ با طرح‌های جدید و مدرن.

استارتاپ گیلیمو به نشانی gilimo.com‌ توسط چند‌تن از جوانان روستای مینابادِ بخش عنبران از شهرستان نمینِ استان اردبیل راه‌اندازی شده ‌‌و کارن آهنگری به همراه سایه شفق، پریسا شفق و حسین واثق آن را بنیانگذاری کرده‌اند.

کارن مدیر اجرایی تیم و متولد ۷۰ است. او در رشته مهندسی مدیریت پروژه در دانشگاه پیام نور اردبیل تحصیل کرده است. سایه مدیر محتوا و پشتیبانی سایت است و کارشناسی نرم‌افزار دارد و پریسا نیز مدیر محصول و دانشجوی کارشناسی نقاشی است.

حسین واثق هم دکترای ژنتیک دارد و به عنوان مشاور کسب‌و‌کار با تیم همکاری می‌کند. کارن می‌گوید تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ مشغول خدمت سربازی بوده و از همان دوران ‌دنبال راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار بودند و هیچ‌یک از اعضای تیم علاقه‌ای نداشتند که در جایی استخدام شوند.

  • ایده چطور شکل گرفت و چه شد که تصمیم گرفتید این استارتاپ را راه‌اندازی کنید؟

ما در منطقه‌ای محروم به دنیا آمدیم و زندگی می‌کنیم. روستای میناباد و شهر عنبران هم‌مرز با جمهوری آذربایجان است و بیشتر خانواده‌های ساکن در این منطقه برای امرار معاش گلیم می‌بافند مثل خانواده‌های تیم خودمان. شهر عنبران هم به همین واسطه در حال ثبت به عنوان شهر جهانی گلیم است.

اما چیزی که باعث شد این ایده شکل بگیرد، مشکل بازار و سود کمی بود که به بافنده‌هایی که اکثرا خانم و سرپرست خانواده هستند، می‌رسید. پدر من کارگر و بیشتر سال را هزاران کیلومتر دورتر از ما در شهرهای جنوبی کشور است.

 

مادرم هم از وقتی به دنیا آمدم، درحال گلیم‌بافی دیدم تا همین اواخر که به خاطر سختی کار دیگر کمتر می‌تواند گلیم ببافد. اما بعد از ۳۰ سال این کار هیچ درآمد ثابت و پایداری برایش نداشته است. علاوه بر مادرم، خیلی از بانوان منطقه هستند که باوجود سختی و سود کم این کار، به خاطر اوضاع اقتصادی چاره‌ای ندارند و متاسفانه سود اصلی را واسطه‌ها و عمده‌فروش‌ها می‌برند.

این شرایط تلنگری بود تا بعد از خدمت سربازی با دوستانم که تخصص‌های مختلفی دارند، تلاش کنیم تا درآمد مردم منطقه را با ایجاد بازار و کارهای دیگر بیشتر کنیم.

  • در مورد گیلیمو بیشتر توضیح دهید چه خدماتی در آن ارائه می‌دهید؟

با توجه به اینکه بعد از فرش، پرفروش‌ترین صنایع دستی گلیم است، ما در گیلیمو تلاش کردیم بازاری آنلاین برای صنایع دستی و هنری منطقه ایجاد کنیم. با طراحی‌های جدیدتر و خلاقیت و نوآوری، کاربردهای گلیم را بیشتر کنیم؛ از جاکلیدی و زیرلیوانی تا گلیم‌های بزرگ با طرح‌های جدید و مدرن.

اینم بهتره بخونید: گیلیمو در روزنامه ها و نشریات

البته در کنار اینها در حال احیای طرح‌های سنتی هم هستیم. علاوه بر اینکه فروشگاه اینترنتی گیلیمو به صورت پلتفرم عمل می‌کند و محصولات سایر بافنده‌ها در آن عرضه می‌شود، ما خودمان هم به تولید محصول می‌پردازیم و محصولات جدید صنایع‌دستی به‌خصوص گلیم را ارائه می‌دهیم.

ما از صفر تا ۱۰۰ طراحی، تولید و فروش محصول در کنار بافنده‌ها و خریداران هستیم و کمک می‌کنیم که هر دو طرف از فروش و خرید به خوبی راضی باشند. ما برای بافنده‌ها طراحی محصول، آموزش، عکاسی، تولید محتوا متن، ویدئو و پادکست، تبلیغات، بازاریابی، فروش، بسته‌بندی و ارسال را انجام می‌دهیم.

  • کاربران چطور می‌توانند از خدمات استفاده کنند؟

امکان ثبت سفارش دلخواه و شخصی‌سازی محصول از طریق پلتفرم وب برای کاربران وجود دارد. کاربران می‌توانند علاوه بر بررسی و مشاهده محصولات موجود، محصول دلخواه خود را با سلیقه‌ای که دارند، سفارش بدهند و تیم ما با همکاری بافنده‌ها این سفارش را برایشان آماده و ارسال می‌کند.

متوسط زمان آماده‌سازی بستگی به نوع طرح و نقش، مواد اولیه و تراکم بافت اندازه دارد. مشتری تمام موارد را به سلیقه ‌خود انتخاب می‌کند و ما زمان آماده‌سازی و هزینه را اعلام می‌کنیم.

بعد در صورت تایید پرداخت انجام می‌شود و سفارش برای بافت ارسال می‌شود. در حین بافت هم مشتری از روند پیشرفت کار هم با پیامک و هم از طریق شبکه‌های اجتماعی مطلع می‌شود.

  • از زمانی که لانچ کردید، چه تعداد کاربر از خدمات‌تان استفاده کردند؟

تا به امروز تعداد کاربرانی که خرید اینترنتی انجام دادند، حدود ۱۲۰ نفر بوده‌اند که در کنار آن کاربرهایی که از خدمات طراحی و سفارش استفاده کردند، حدود ۳۰ نفر می‌شوند.

  • شیوه درآمدزایی خود را در گیلیمو چطور تعریف کردید؟

  •  

پلن درآمدی گیلیمو از پورسانت فروش محصولات بافنده‌ها با درصد کم، خدمات طراحی اختصاصی برای مشتری و تولید محصولات جدید و فروش است.

  • از وقتی که لانچ کردید، توانستید فروشی داشته باشید؟

با توجه به اینکه ما حدود ۴ ماه است که از سایت و محصولات خود رونمایی کردیم، بیشتر سعی کردیم روی نیازهای مشتری‌ها و تولید محتوا و برندینگ کار کنیم ولی با توجه به بازار صنایع‌دستی که قبل از گیلیمو هم وجود داشت و با ورود گیلیمو دسترسی به محصولات گلیمی راحت‌تر شده، حدود ۱۰ میلیون تومان فروش محصول داشتیم، ولی با این وجود در حال تلاش برای توسعه زیرساخت‌ها هستیم.

گیلیمو توانسته به عنوان استارتاپ برگزیده در بخش کالای فرهنگی جایزه فیروزه وزارت فرهنگ و ارشاد، استارتاپ برگزیده کارآفرینی اجتماعی وزارت کشور و… شناخته شود

  • برای معرفی و اینکه بیشتر شناخته شوید، چه کارهایی را انجام دادید؟

برای معرفی و تبلیغ بیشتر از بستر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام استفاده کردیم و در کنار اینها با شرکت در رویدادها تلاش کردیم تا گیلیمو را معرفی کنیم. گیلیمو در این مدتی که شروع به فعالیت کرده، توانسته به عنوان استارتاپ برگزیده در بخش کالای فرهنگی جایزه فیروزه وزارت فرهنگ و ارشاد، استارتاپ برگزیده کارآفرینی اجتماعی وزارت کشور، برگزیده رویداد ملی ایده پارک همدان در گردشگری و صنایع‌دستی و استارتاپ برتر پارک علم و فناوری استان اردبیل را شناخته شود و به همین واسطه گیلیمو چندین‌بار در رسانه‌ها معرفی شده است.

  • مهم‌ترین چالش از وقتی که کار را شروع کردید، چه چیزی بوده است؟

خوشبختانه یا متاسفانه تقریبا همزمان با شروع کار ما اوضاع اقتصادی تغییر کرده بود. افزایش چندبرابری قیمت مواد اولیه بافت، تولید و دستمزد، افزایش هزینه‌های بسته‌بندی و اصلی‌ترین اینها کاهش قدرت خرید مردم چالش‌هایی است که داریم و مطمئنا خواهد بود.

اینم بهتره بخونید: گیلیمو، برترین استارتاپ پارک علم و فناوری اردبیل

در کنار این چالش‌ها رقبای خوبی را در این حوزه داریم. رقیب اصلی خود را چونک می‌دانیم و البته این فضای رقابتی را دوست داریم چرا‌که باعث انگیزه و انرژی ما در نتیجه تلاش بی‌شمارمان شود‌ و قصد داریم تا سال آینده منطقه شمال غرب کشور و بعدها بیشتر صنایع دستی و هنری ایران را در مارکت گیلیمو عرضه می‌کنیم.

  • با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟

شاید تعجب‌برانگیز باشد ولی اولین پول نقدی که برای شروع ایده گیلیمو هزینه شد، حقوق آخرین ماه سربازی من بود که صرف خرید ‌هاست و ثبت دامنه شد؛ یعنی تقریبا با هیچ شروع کردیم و در ادامه ۵میلیون تومان را هم توانستیم تامین کنیم.

اما بیشتر از ۱۰برابر این سرمایه مادی، تیم عالی گیلیمو که با علاقه‌ خیلی زیاد در این مسیر انرژی و وقت گذاشته در این چندماه و این برای ما خیلی ارزشمند است که بیشتر از ۶ماه صبح تا شب کار کردیم تا توانستیم به این مرحله برسیم.

۵میلیون هم حمایت از پارک علم و فناوری اردبیل دریافت کردیم و الان در پایان دوره ‌پیش رشد و بذری خودمان دنبال سرمایه‌گذار هستیم تا بتوانیم فاز دوم کارمان را در گیلیمو شروع کنیم.

 

ممنونیم از تیم نشریه شنبه که حامی استارتاپ های شهرستانی هستند. اطلاع رسانی کسب و کارهای شهرستانی تاثیر زیادی در برندینگ و تبلیغاتش دارد. این اتفاق زمانی که گیلیمو در رویدادهای مختلف توانست رتبه کسب کند، را تجربه کردیم. نیاز اصلی استارتاپ ها در این سال ها معرفی و تبلیغات و تبلیغات بوده که باعث بوجود آمدن بار سنگین هزینه های زیاد می شود. این بار سنگین را رسانه های استارتاپی مثل شنبه می توانند کمتر و کمتر کنند و در کنار ما استارتاپی ها هم باید از رسانه های خودی بیشتر حمایت کنیم. به امید توسعه کسب و کارهای نو و شهرستانی.

 

  انتشار : ۹ اسفند ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 81

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما